چگونه یک سیستم پاداش برای کودکان راه اندازی کنیم؟

در این مقاله نحوه کارکرد سیستم های پاداش برای کودکان نوپا، کودکان پیش دبستانی و کودکانی که در سن مدرسه هستند، آورده شده است.

بسیاری از والدین اعتقاد دارند که با سیستم های پاداش میتوان به بچه ها کمک کرد تا به نقاط عطف رفتاری برسند (و برخی از بد اخلاقی ها را مهار کنند). جدول پاداش ها سبب ترویج اصلاحات اخلاقی می شود – اگرچه باید توجه داشت که رشد اجتماعی-عاطفی کودکان یک فرآیند آموخته شدن می باشد که بلوغ و رشد آنها را منعکس می کند

کاتارزینا بیساگا روانپزشک کودک و نوجوان و استادیار بالینی در بخش روانپزشکی کودک دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، می گوید: «تاکید بر رفتار مثبت به ایجاد عزت نفس کمک می کند.اگر کودکی رفتار مثبتی داشته باشد و مورد تحسین قرار گیرد، احتمال تکرار آن رفتار در آینده بیشتر خواهد بود.

سیستم های پاداش چگونه کار می کنند؟

در اینجا مثالی از نحوه عملکرد سیستم های پاداش آورده شده است: هنگامی که پسر دکتر بیساگا مارسین، ۷ ساله بود، او تلاش کرد تا او را صبح برای مدرسه آماده کند. او به جای تمرکز بر جنبه های منفی کشیدن پای او، بر نکات مثبت تأکید کرد، انتظارات خود را روشن کرد و یک سیستم پاداش امتیازی را برای فرزندش اجرا کرد.

او می گوید: «صبح ها، مارسین برای پوشیدن لباس در زمان مشخصی، مسواک زدن و خوردن صبحانه امتیاز می گیرد. وقتی از مدرسه به خانه می آید، امتیازاتی برای کنار گذاشتن کت و کفش و شستن دست هایش وجود دارد. شب ها برای حمام کردن و مسواک زدن هم امتیازاتی وجود دارد.» آنها نتایج را در پایان هفته محاسبه کردند و او به ازای هر سه امتیاز ۱۰ سنت به دست آورد. مارسین مشتاقانه منتظر خرید اسباب بازی های کوچک بود.

آیا می خواهید یک سیستم پاداش مشابه را در خانه خود پیاده سازی کنید؟ نکته کلیدی این است که آن را بر اساس سن، شخصیت و علایق فرزندتان سفارشی کنید.

در اینجا نحوه راه اندازی یک سیستم پاداش که برای فرزندتان مناسب است، آورده شده.

سیستم های پاداش برای کودکان نوپا و پیش دبستانی

برای بچه های کوچک، استفاده از جدول پاداش ها با برچسب ها را در نظر بگیرید. قوانین ساده هستند: هر بار که فرزندتان به هدفی مانند لباس پوشیدن دست می یابد، یک برچسب روی جدول بچسبانید. داشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت اغلب مفید هستند. به عنوان مثال، شاید بعد از سه برچسب بتوانند یک ویدیوی مورد علاقه خود را تماشا کنند و پس از ۱۰ برچسب پاداش بیشتری (مانند یک اسباب بازی کوچک) دریافت کنند. اگر فرزندتان نمی تواند اعداد را بشمارند، می توانید یک شبکه در نمودار ایجاد کنید و پس از تکمیل یک خط می تواند پاداش دریافت کند. والدین نباید با دادن پاداش اضافی برای یک رفتار خوب، به کودک رشوه بدهند.همچنین، جدول باید فقط روی وظایف تعیین شده تمرکز کند.

جدول های پاداش قابل چاپ به راحتی به صورت آنلاین در دسترس هستند و همچنین می توانید جداول را به صورت دستی بسازید. جدول های پاداش می توانند اشکال مختلفی داشته باشند: سکه های داخل شیشه، آهنربا روی یخچال، برنامه های مناسب برای کودکان، امتیازات محاسبه شده و هر چیزی که به فرزند شما انگیزه می دهد. فقط به یاد داشته باشید که اکثر بچه های کوچک با کمی نمایش بصری بهترین عملکرد را دارند.

فورا به آنها پاداش دهید.

دکتر بیساگا می گوید: برای از بین بردن سردرگمی، باید بلافاصله پس از وقوع رفتار مورد نظر، پاداش بصری بدهید. در غیر این صورت، فرزند شما ممکن است فراموش کند که چرا پاداش می گیرد.

آهسته برو.

هنگام راه اندازی یک سیستم پاداش، فقط یک رفتار را در یک زمان ردیابی و پاداش دهید. به عنوان مثال، کودک نوپا یا پیش دبستانی شما می تواند برچسب هایی برای استفاده از سرویس بهداشتی، لباس پوشیدن، گفتن “متشکرم” یا غر نزدن بگیرد، اما همگی به طورهمزمان نباید باشد. دکتر بیساگا می گوید ، در ابتدا با یک رفتار شروع کنید و هنگامی که انجام ندادن آن رفتار خاص دیگر مشکلی ایجاد نکرد، می توانید رفتار دیگری را هدف قرار دهید و همیشه مطمئن شوید که اهداف شما واقع بینانه و متناسب با سن کودک می باشند.

ستایش فراوان کنید.

کودکان نوپا و پیش دبستانی دوست دارند والدین خود را راضی کنند. بنابراین، وقتی فرزندتان به هدفی می رسد، از او تمجید کنید. این کار باعث می شود که به کار خوب خود ادامه دهد. همچنین، اغلب جدول پاداش را به آنها یادآوری کنید: “به یاد داشته باشید که اگر به سرویس بهداشتی بروید، یک برچسب دریافت خواهید کرد!”

از کلمات ساده استفاده کنید.

در مورد کودکان نوپا و پیش دبستانی، باید با اصطلاحاتی آسان صحبت کنید. به عنوان مثال، به جای پاداش دادن به فرزندتان برای “نشان دادن قدردانی از اعمال او”، به او پاداش می دهید که “لطفا” و “متشکرم” را گفت.”

از رشوه دادن خودداری کنید.

حتی اگر ناامید هستید که فرزندتان را وادار به رفتار در ملاء عام کنید، نباید از سیستم پاداش به عنوان رشوه استفاده کنید. فرزند شما ممکن است عمدا شروع به عمل کند، زیرا می داند که وقتی متوقف می شود، پاداشی در انتظار است. در عوض، ممکن است به فرزندتان توضیح دهید که چه رفتاری انتظار می رود و این رفتار برای او یک برچسب به ارمغان می آورد.

سیستم های پاداش برای کودکان در سن مدرسه.

برای بچه های مدرسه ای، یک سیستم پاداش معمولا به جای برچسب مربوط به امتیاز بستگی دارد. اما گرفتن امتیازات به تنهایی انگیزه اکثر بچه ها را برای تغییر رفتار خود ایجاد نمی کند، بنابراین والدین باید آنها را با مشوق های بزرگتر تشویق کنند.

به عنوان مثال، بچه ها می توانند تعداد مشخصی از امتیازات را با پاداش های خاص مبادله کنند، مانند:

  • رفتن به زمین بازی
  • زمان خواب دیرتر
  • نیم ساعت اضافی بازی های ویدیویی
  • مبالغ کمی پول

بچه های بزرگتر ممکن است جوایز روزانه، هفتگی و بلند مدت دریافت کنند. به عنوان مثال، هر روز که تعداد مشخصی امتیاز کسب می کنند، می توانند بازی ویدیویی خود را انجام دهند و پس از تعداد مشخصی امتیاز در یک هفته، در آخر هفته زمان بازی ویدیویی اضافی به دست می آورند. (فرض کنید هر ۲۰ امتیاز یک ساعت اضافی برای شما به ارمغان می آورد، بنابراین فرزندتان پس از رسیدن به ۲۰ امتیاز “رفتار خوب” را متوقف نمی کند). پاداش طولانی مدت می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرزند شما تعداد مشخصی امتیاز در طول یک ماه جمع آوری کند و ممکن است چیزی شبیه به یک بازی ویدیویی جدید باشد.

چندین رفتار را پیگیری کنید.

با بزرگتر شدن فرزندانتان، می توانید موارد بیشتری را در جدول پاداش پیاده سازی کنید. به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است برای مرتب کردن تخت خود، کنترل عصبانیت، کمک به شستن لباس ها و خوب بودن با خواهر و برادر امتیاز کسب کند. ممکن است برای کارهای سخت تر یا مهم امتیاز بیشتری بدهید (به عنوان مثال، انجام تکالیف می تواند ارزش بیشتری نسبت به مرتب کردن تخت داشته باشد). مطمئن شوید که انتظارات را به وضوح تعریف کنید تا در مورد کسب پاداش بحث نشود.

حذف امتیازات را در نظر بگیرید.

والدین می توانند در مورد پویایی سیستم پاداش خود تصمیم بگیرند، اما برخی نیز تصمیم می گیرند امتیازات را به دلیل رفتار نادرست حذف کنند. اگر این اتفاق افتاد، استدلال را به وضوح برای فرزندتان توضیح دهید و به او یادآوری کنید که چگونه می تواند امتیاز کسب کند. با این حال، برخی از کارشناسان توصیه می کنند که امتیازات را حذف نکنید زیرا می تواند بر انگیزه فرزندانتان تأثیر منفی بگذارد. در عوض، ممکن است چند رفتار نادرست عمده را انتخاب کنید و مجازات های از پیش تعیین شده ای برای آنها داشته باشید. جریمه ها می توانند مواردی مانند انجام کارهای اضافی، چند ساعت صبر کردن قبل از استفاده از پاداش خود، یا فقط گرفتن نیمی از زمان اضافی در بازی ویدیویی باشد.

حساسیت به زمان را اضافه کنید.

آیا فرزند شما در به تعویق انداختن مهارت دارد؟ یک عنصر حساسیت به زمان را به سیستم پاداش خود اضافه کنید! به عنوان مثال، شاید آنها باید قبل از ساعت ۱۰ صبح تخت خود را مرتب کنند تا امتیاز بگیرند، یا باید تمام کارهای خانه را قبل از شام انجام دهند.

از فرزندان خود بخواهید که نظر بدهند.

با فرزندتان صحبت کنید تا پاداش های قابل دسترسی را که به او انگیزه می دهد بگوید، (سعی کنید بارش فکری داشته باشید). به عنوان مثال، اگر قبلا قفسه های پر از کتاب خوانده نشده داشته باشند، ممکن است به تهیه یک کتاب جدید اهمیتی ندهند – اما شاید مشتاق دوچرخه سواری خانوادگی باشند!

ثابت قدم باشید.

جدول های پاداش به وضوح انتظارات شما را بیان می کنند، اما فقط تا زمانی که به آن ادامه دهید کار می کنند. دکتر بیساگا می گوید: «حتی جدول های ستاره ای ساده به انرژی، تلاش و زمان زیادی نیاز دارند. شما باید مافوق بر فرزندان خود باشید و بر کاری که انجام می دهند و نحوه انجام آن نظارت کنید.”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *