راهنمای ماه به ماه اولین کلمات کودک شما

یک سوال رایج والدین این است: چه زمانی نوزادان شروع به صحبت می کنند؟ ما یک راهنمای ماه به ماه برای رشد گفتار کودک شما جمع آوری کرده ایم.

احتمالاً سؤالات زیادی در مورد رشد مهارت های گفتاری فرزندتان دارید. چه زمانی نوزادان شروع به صحبت می کنند؟ چه زمانی آنها می توانند حرف شما را بفهمند و چه زمانی شروع به پاسخ دادن خواهند کرد؟ مانند هر نقطه عطف دیگری ، محدوده هایی خاص و منحصر به فرد  برای هر کودک وجود. نوزادان نیز با صداها  و هجاها که بعداً به کلمات تبدیل می‌شوند، گفتار خود را زود رشد می دهند. هنگامی که کودک شما به یک سالگی خود می رسد، ممکن است شروع به گفتن کلمات ساده ای مانند “بابا”، “مامان” یا “خداحافظ” کند.

ما با کارشناسان ارتباط گرفتیم تا درباره نقاط عطف مختلف مربوط به گفتار بیشتر بدانیم، و هنگامی که کودک شما شروع به بیان خود با کلمات می کند به چه نکاتی توجه کنیم.

۱ از ۸

تولد تا ۶ ماهگی

 

نوزادان از روز اول گوش می دهند. آنها یاد می گیرند که صداها را با منابع خود یکپارچه کنند، مانند پارس کردن با سگ خانواده . اولین ارتباط آنها گریه خواهد بود، اما به زودی شروع به استفاده از زبان، لب ها و دهان خود برای ایجاد صداهای مصوت بلند مانند “اوه”، “آآ” و “ایی” خواهند کرد که پیش درآمد آن اولین کلمات هیجان انگیز است.

آنچه کودک شما می تواند بفهمد:  نوزادان ۴ هفته ای می توانند هجاهای مشابهی مانند “ما” و “نا” را تشخیص دهند. در حدود ۲ ماهگی، آنها شروع به ارتباط صداهای خاص با حرکات لب می کنند.

۲ از ۸

۴ تا ۶ ماهگی

در حدود ۴ تا ۶ ماهگی، اوه”، “آآ” و “ایی” های کودک شما جای خود را به غان و غون کردن می دهد . صداهای همخوان پشت زبان، مانند ج و ک و صداهای لبی م، و، پ و ب را می شنوید . کودک شما شروع به تمرکز روی کلمات آشنا مانند نام خود یا “مامان” و “بابا” به عنوان سرنخ هایی برای کمک به شکستن جملات می کند.

آنچه کودک شما می تواند درک کند: در ۴.۵ ماهگی، ممکن است نام خود را تشخیص دهند ، اما آن را فقط به عنوان یک کلمه مهم می دانند، مانند “سلام!” یا “خداحافظ!” و تا قبل از ۶ ماهگی متوجه نمی شوند که نامشان در واقع به آنها اشاره دارد.

 

۳ از ۸

۷ تا ۱۲ ماهگی

غان وغون کردن کودک شما بیشتر شبیه کلمات خواهد بود. آنها عمداً صداها (مانند “گاگا”) را بارها و بارها تکرار می کنند. در حدود ۹ ماهگی، آنها شروع به درک حرکات، اشاره و غان وغون می کنند تا خواسته های خود را نشان دهند. در حدود ۱۰ ماهگی، آنها کنترل بیشتری به دست خواهند آورد و صداها به را حتی با استفاده از کلمات اختراع شده خود ترکیب می کنند.

بنابراین نوزادان معمولا اولین کلمه خود را چه زمانی می گویند ؟ به گفته کارشناسان حدود ۱۲ ماهگی. اولین کلمات متداول ممکن است احوالپرسی باشد (“سلام” یا “بای خداحافظ”) یا ممکن است بسیار دقیق باشد: افراد مانند: (“مادر” یا “بابا”)، حیوانات خانگی مانند: (“سگ” یا “گربه”) یا حتی نام غذا ها.

آنچه کودک شما می تواند بفهمد:  کودک شما به آرامی شروع به تشخیص و درک چند کلمه آشنا، مانند نام ها و اشیاء روزمره مانند “بطری” یا “تخت” می کند. کودک شما بیشتر بر روی لحن تمرکز می کند و متوجه می شود که لحن تند اغلب به معنای “نه!” است.

۴ از ۸

۱۳ تا ۱۸ ماهگی

به محض اینکه کودک شما اولین کلمه را بگوید، بیشتر تلاش می کند. واژگان در ابتدا به آرامی ساخته می شوند ، چند کلمه به ازای هر ماه. به نظر می رسد بچه ها اسم ها را ترجیح می دهند، سپس به تدریج افعال و صفت ها را اضافه می کنند. آنها سؤالات تک کلمه ای را آزمایش خواهند کرد، مانند «آب؟» برای “ممکن است یک لیوان آب داشته باشم؟”

آنچه کودک نوپا شما می تواند بفهمد:  کودک شما باید اولین اصول دستور زبان را درک کند، مانند تفاوت بین “سگ مرد را گاز گرفت” و “مرد سگ را گاز گرفت.” آنها باید دستورالعمل های ساده یک مرحله ای (“توپ را بگیر”) را درک کنند و کلمات بسیار بیشتری از آنچه می توانند بگویند را درک کنند.

۵ از ۸

۱۹ تا ۲۴ ماهگی

اگرچه زبان شناسان مطمئن نیستند که چرا، کودکان نوپا حدود ۱۹ تا ۲۰ ماهگی دچار “انفجار زبان” می شوند. پس از چندین هفته پیشرفت آهسته، آنها ناگهان شروع به یادگیری کلمات با سرعت شدید می کنند – به اندازه نه کلمه در هر روز!

این انفجار کلمات اغلب به “چرا؟” طاقت فرسا منجر می شود. در پایان سال دوم، کودک نوپای شما دو یا حتی چهار کلمه را در جملات با هم استفاده ی کنند. این دوره اشتباهات زیبا است، زیرا کودکان مفاهیم را بیش از حد گسترش و یا کاهش می دهند. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است یاد بگیرد که اسباب‌بازی گرد یک “توپ” است، همه چیزهای گرد باید توپ باشند و به ماه کامل اشاره کنند و آن را نیز توپ خطاب کنند!

آنچه کودک نوپا شما می تواند بفهمد: کودک شما به آرامی معنی افعال را درک می کند. کاملاً آگاه هستند که شما کلید زبان آنها هستید، آنها به شما نگاه می کنند و به شما گوش می دهند و هر آنچه را که می گویید و انجام می دهید جذب می کنند.

۶ از ۸

۲۵ تا ۳۰ ماهگی

در این مدت، کودک نوپا شما در حال اصلاح آنچه تاکنون آموخته است. آنها شروع به درک مفاهیم پیچیده‌ تر می‌کنند. در اواخر سال، آنها ممکن است شروع به استفاده از افعال انتزاعی بیشتری مانند “اندیشیدن” و “دانستن” کنند. هنگامی که کودک نوپا کنترل نوک زبان خود را در حین صحبت به دست می آورد، شروع به مدیریت صداهایی مثل “ف”، “ث”، و “ر” می‌کند.

آنچه کودک نوپا شما می تواند بفهمد: آنها شروع به درک زمان، کلمات جمع و مفرد می کنند. به زودی، کودک شما باید با جملات دو کلمه ای مانند “شیر بخور” یا “توپ بازی” صحبت کند.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید:  بازی‌های قافیه به افزایش آگاهی از صداهای زبان کمک می‌کنند. اگر فرزندتان اشتباه کرد، به جای جلب توجه به اشتباه، جمله را به درستی تکرار کنید. به عنوان مثال، اگر آنها بگویند، “من رفتیم زمین بازی.” می توانید پاسخ دهید، “تو به زمین بازی رفتی؟ عالی!”

چه چیزی را تماشا کنیم: افکار کودکان ممکن است فراتر از توانایی آنها در تشکیل کلمات باشد. اگر لکنت زبان، یا مشکل دیگری مانند لب، شما را نگران می کند، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

۷ از ۸

۳ سالگی

در سن ۳ سالگی ، کودک نوپا شما باید با به کار بردن چند کلمه، افکار کامل خود را منتقل کند.در اواخر سال، آنها با جملات طولانی تر صحبت می کنند و افکار شان را کنار هم می گذارند تا یک داستان را در حدود ۳۰۰ کلمه بیان کنند.

آنچه کودک نوپا شما می تواند بفهمد:  آنها باید بتوانند یک خط داستانی را دنبال کنند و ایده های آن را به خاطر بسپارند. آنها همچنین شروع به لذت بردن از عبارات بامزه خواهند کرد.

کارهایی که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید:  برای فرزندتان کتاب های بیشتری بخوانید. بچه ها بیشتر از ما برای گفتگو به کمک نیاز دارند. به لیست کلاس های پیش دبستانی آنها نگاهی بیندازید و شروع به ساختن مطالب کنید. “آیا مریم امروز مدرسه بود؟” چیزی احمقانه اضافه کنید، مانند “آیا او دوباره آن کلاه با میوه روی آن را بر سر داشت؟”

۸ از ۸

 ۴  تا ۵ سال

در این سن، کودک شما باید گفتگوهای گسترده ای با بزرگسالان داشته باشد. استفاده دقیق از صفت ها در جملات ؛ گفتن جوک کوتاه و بامزه ; و سوال پرسیدن با لحن مناسب. قبل از رسیدن به ۶ سالگی، آنها احتمالاً واژگانی گویا در حدود ۲۵۰۰ کلمه خواهند داشت.

آنچه کودک نوپا شما می تواند بفهمد:  حدود ۱۴۰۰۰ کلمه. آنها همچنین می توانند افکار پیچیده ای مانند ترس ها و رویاها را بیان کنند، “متشکرم” بگویند و از کلمات برای برانگیختن واکنش دیگران استفاده کنند.

کارهایی که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید:  از گام های اشتباه در بیان یا گفتار انتقاد نکنید. در عوض، اظهارات فرزندتان را با تلفظ صحیح یا استفاده از کلمه برای او تکرار کنید. آنها را به خاطر تلاش هایشان ستایش کنید.

چه چیزی را تماشا کنید: آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان ۲ سال و بالاتر نباید بیش از دو ساعت برنامه در روز تماشا کنند. کودکان برای یادگیری زبان نیاز به تعامل و پاسخ دارند. اکثر برنامه های تلویزیونی با هم تعامل ندارند و بازی های رایانه ای به ایده های کودک پاسخ نمی دهند.

در نهایت، رشد گفتاری کودکان فرایندی شگفت‌انگیز و پر از نقاط عطف مهم است. از روزهای اولیه نوزادی که کودکان با شنیدن صداها و تلاش برای تولید هجاهای ساده شروع می‌کنند، تا سال‌های بعد که با جملات پیچیده‌تری ارتباط برقرار می‌کنند، هر مرحله به یادگیری و توسعه مهارت‌های زبانی آنها کمک می‌کند. والدین می‌توانند با تشویق و حمایت از فرزندانشان، به تسریع این فرایند کمک کنند. توجه به نکات مهمی مانند استفاده از کلمات درست، خواندن کتاب، و ایجاد فرصت برای گفت‌وگوهای غنی، نقش مؤثری در تقویت توانایی‌های زبانی کودک ایفا می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *