یکی از مهمترین کارهایی که فرزند شما انجام می دهد بازی است. بازی نه تنها سرگرم کننده است، بلکه راهی برای کودکان برای یادگیری با کاوش در دنیای اطراف و توسعه مهارت های جدید است. مراقبان میتوانند با ترتیب دادن فعالیتهای سرگرمکننده، آموزشی و تعاملی در خانه، به طور فعال در یادگیری کودکان مشارکت کنند.
نیاز به الهام دارید؟ نگاهی به مجموعه ۱۱ فعالیت توسعهای برای کودکان نوپا بیندازید. تمام این فعالیتها از رشد جسمی، شناختی و عاطفی آنها حمایت میکنند. همچنین باعث تقویت پیوند والدین و کودک میشوند که رابطه شما را مستحکمتر میکند.
بهعنوان یک امتیاز ویژه، بیشتر این فعالیتهای آموزشی را میتوان با وسایل ساده خانگی، مانند نوار چسب نقاشی، توپهای پنبهای، وسایل نقاشی و کاغذ انجام داد. با این سرگرمیها، کودک نوپای شما هم مشغول خواهد شد و هم رشد و توسعه خود را تقویت خواهد کرد!
کاوش در بافتها
کودکان نوپا یادگیرندگانی حسی هستند که با لمس، بو کردن و چشیدن دنیای اطراف خود را درک میکنند. با استفاده از یک ماژیک پررنگ، حروف و اعداد را روی مقوای پوستر ترسیم کنید. سپس از کودک خود بخواهید حروف را با وسایل بافتدار مانند تکههای کاغذ سنباده، توپهای پنبهای و سیمهای تزیینی (لطفاً از وسایلی که ممکن است خطر خفگی داشته باشند اجتناب کنید) تزئین کند.
لمس حروف به کودکان این امکان را میدهد که نحوه تشکیل یک حرف را احساس کنند. برای کودکان کوچکی که در حال یادگیری نوشتن هستند، انگشتانشان میتوانند قبل از استفاده از ابزار نوشتاری، شکل یک حرف را تجربه کنند.
هنگامی که کودک انگشتان خود را روی حروف میکشد، نام حروف و صدایی که تولید میکنند را با صدای بلند بگویید. در ادامه، این فعالیت را با ساختن پوستری که نام کوچک آنها را هجی میکند، گسترش دهید. بهزودی، کودک شما این حروف را روی تابلوها، پوسترها و بیلبوردها تشخیص خواهد داد.
اندازه گیری کنید
این فعالیت توسعهای برای کودکان نوپا از وسایل روزمره استفاده میکند تا به آنها مفهوم اندازهگیری را آموزش دهد. اگرچه خطکش رایجترین ابزار اندازهگیری است، میتوانید با استفاده از روشهای دیگر اندازهگیری، فرایند یادگیری را جذابتر کنید.
در پاییز، از کودکتان بخواهید روی چمن دراز بکشد و سپس برگها را در کنار آنها ردیف کنید تا برگ ها را اندازه بگیرد. یا تعیین کنید که کاناپه چند «لگو» است یا یخچال به اندازه چند «بلوک چوبی پهن» است.
برای سرگرمی بیشتر، کشف کنید که چه تعداد از کتابهای فرزندتان برای پوشاندن تخت شما لازم است. با قرار دادن اشیاء مختلف بشمارید، و به زودی فرزند شما به روش های مختلف شمارش و اندازه گیری خواهد کرد!
خانه خود را برچسب بزنید
چند آیتم از خانهتان را برچسبگذاری کنید، مانند یخچال، پنجرهها و صندلیها، و هر چند ماه یکبار برچسبها را جابهجا کنید. برچسبها را هماندازه بسازید و از یک فونت ساده استفاده کنید تا کودکان بتوانند به راحتی آنها را شناسایی کنند.
اگر فرزند شما به اندازهای بزرگ است که حروف را بشناسد، از او بخواهید بگوید کلمه “چراغ” با چه حرفی شروع میشود و از او بخواهید برچسبی که با ” چ ” شروع میشود را پیدا کند. سپس او میتواند برچسب را به چراغ بچسباند.
اگر فرزند شما هنوز آماده شناسایی حروف و صداهای آنها نیست، حروف مختلف را از روی برچسبها نشان دهید و صداهایی که آنها میسازند را به او معرفی کنید. برای مثال، میتوانید بگویید: “چراغ” با “چ” شروع میشود. این یک “چ” است. میتوانی این را به چراغ بچسبانی؟ با گذشت زمان، فرزند شما قادر خواهد بود که کلمات را به طور مستقل شناسایی کند.
آشنایی با سازماندهی
روح کمککننده فرزندتان را با درگیر کردن او در گذاشتن اشیاء در جای خود تقویت کنید. سعی کنید تمایل کودک نوپای خود به مشارکت را بپذیرید، حتی اگر ممکن است فعالیتها و کارها را کندتر کند. اگرچه این ممکن است در کوتاهمدت کمی ناخوشایند باشد، اما کودکان حتی در سن سه سالگی میتوانند به کارهای ساده کمک کنند و کودکانی که کمک میکنند در خودباوری و مسئولیتپذیری رشد می کنند.
فعالیت “برچسبگذاری خانه” را با قرار دادن اسباببازیها، لباسها، ظروف و وسایل خانگی در مکانهای مشخص پیوند دهید. وقتی اشیاء را در سبدها و کشوهای برچسبگذاری شده میگذارید، این فرآیند را به یک بازی حدس تبدیل کنید.
از فرزندتان بپرسید که هر وسیله کجا باید قرار گیرد (“اسباببازیهایت کجا میروند؟ کفشهایت باید کجا گذاشته شوند؟”) یا چنگالها را در کشو جورابها یا اسباببازیها را در یخچال قرار دهید و از کودک بخواهید اشتباهات را درست کند. آنها دوست دارند برای شما دوباره سازماندهی کنند زمانی که شما فراموش کردهاید فنجانها کجا باید قرار بگیرند!
ترتیب یک بازی شکار گنج
کودکان به طور طبیعی محقق هستند و از کاوش کردن لذت میبرند. بازیهای شکار گنج به این علاقه توجه میکنند و میتوانند از پیش برنامهریزی شده یا به طور خودجوش اختراع شوند. برای مثال، در فروشگاه مواد غذایی به دنبال غذاهایی با رنگ خاص (مثل بنفش) بگردید یا اشیاء با شکل خاص (مثل دایره) را در خانه جستجو کنید.
اگر فرزندتان به کمک نیاز دارد، سه شیء را جمع کنید و از او بپرسید: “کدام شیء قرمز است؟ کدام شیء دایره است؟” فعالیت “برچسبگذاری خانه” را گسترش دهید و یک بازی شکار گنج برای اشیاء مختلف برچسبگذاری شده ترتیب دهید، یا از او بخواهید در کتابخانه به دنبال یک حرف، کلمه یا شماره خاص بگردد.
شما میتوانید وانمود کنید که جعبه آبمیوه پرتقال یا یک جفت جوراب را پیدا نمیکنید. فرزندتان را به یک مأموریت سرگرمکننده بفرستید تا این اشیاء را در خانه پیدا کند.
گردش در شهر
با نشان دادن سوپرمارکت، ایستگاه آتشنشانی، پمپ بنزین و سایر مکانهای جالب در شهر خود، با آن آشنا شوید. هر بار که از هر کجا میگذرید، جزئیات این مکانهای محلی را توضیح دهید، از جمله اینکه چه کسی در آنجا کار میکند، هدف از مراجعه شما به آنجا چیست و چه اشیایی داخل آنها پیدا میکنید.
سپس تصاویری از این مکانها بکشید یا چاپ کنید و آنها را روی کارتهای نمایه قرار دهید همراه با جزئیات مربوطه. دفعه بعد که با فرزندتان بیرون میروید، به این کارتهای “محله” اشاره کنید.
برای مثال، اگر به خشکشویی مراجعه کردید، از فرزندتان بخواهید کارت محله مربوطه را پیدا کند و از او سوالاتی بپرسید: آیا لباسهای خشک میخرید یا لباسهایی که تمیز شدهاند را تحویل میگیرید؟ چه کسی در آنجا کار میکند، یک خشکشو یا یک آتشنشان؟
خواندن کلمات واژگانی
برای این فعالیت رشدی برای کودکان نوپا، لحنهای خندهداری درباره کلمات قافیهدار و شمارش تا ۱۰ بسازید، یا آهنگهای کلاسیکی مانند “آهنگ الفبا” را بخوانید.
طبق گفتهی اوجی فاستر در کتاب “زندگی نوشتاری کودک شما” که توسط پام آلیان نوشته شده است “در سالهای پیش از خواندن، کودکان به طور متوسط روزی نه کلمه جدید یاد میگیرند”. همچنین والدین میتوانند با استفاده از کلمات و صداهای مختلف به توسعه واژگان کودکشان کمک کنند.
تشویق کنید که در ماشین، هنگام بازی در خانه و در زمان حمام آواز بخوانند. اگر فرزند شما در مهدکودک یا پیشدبستانی حضور دارد، از معلم بخواهید تا آهنگهای مورد علاقه کلاس را به شما بگوید و آنها را در خانه تکرار کنید.
آهنگها را به پدربزرگها و مادربزرگها و پرستاران کودک آموزش دهید تا همه افراد مهم در زندگی فرزندتان در این فعالیت شاد و مفرح شرکت کنند. فرزند شما شروع به یادگیری از طریق آواز خواهد کرد، زیرا حروف، اعداد، روزهای هفته و اعضای بدن را به لحنهای موسیقایی میخواند.
شمارهگذاری صبحها
یک صفحه مقوایی بزرگ بردارید و یک جدول تقویم بسازید و فضایی در بالای آن برای اضافه کردن نشانههایی که هر ماه را نشان میدهند، باقی بگذارید. روزهای هفته را در بالای صفحه بنویسید و ۳۱ کارت را با شمارههای یک تا ۳۱ شمارهگذاری کنید.
چسب را به پشت هر کارت و به هر یک از خانههای روی پوستر بچسبانید. تقویم را در جلوی چشم کودک آویزان کنید و در اولین روز هر ماه، یک نشانه ماه و کارت شماره یک را زیر روز مناسب هفته قرار دهید.
روز بعد، از کودک خود بخواهید کارت شماره دو را پیدا کند و روز هفته را مشخص کند. خواندن آهنگ “روزهای هفته” نیز میتواند کمک کند. فرزند شما شروع به درک تقویم و سیستم عددی خواهد کرد. علاوه بر این، طبق گفته آلیان، روتینهایی مانند این برای کودکان راحتی فراهم میکنند.
تصاویر را روی تابلو بچسبانید
تصاویر دوستان و خانواده را روی یک تخته اعلانات در اتاق فرزندتان قرار دهید تا ارتباط کلمات را توسعه دهید و حافظه را تقویت کنید. نام افراد را روی کاغذ یادداشت چسب دار بنویسید (عنوانهایی مانند “خاله”، “دایی” و “پسر عمو” را هم اضافه کنید) و آنها را در پایین هر عکس بچسبانید.
کاغذ یادداشت چسب دار را از تصاویر بردارید وقتی که فرزندتان با همه آشنا شد. همچنین کتابهایی درباره برادرها و خواهرها یا داییها و خالهها بخوانید و از فرزندتان بخواهید هر عضو خانوادهای که ذکر شده را شناسایی کند.
با بزرگ تر شدن فرزندتان، فعالیت را گسترش دهید و یک شجره نامه با نامها و تصاویر ایجاد کنید. این را به یک قطعه هنری همیشه در حال تغییر در خانهتان تبدیل کنید.
ایجاد دیوار پنجره آب و هوا
به فرزندتان کمک کنید تا یک هواشناس جوان شود با ساختن یک پنجره آب و هوا. یک ورق کاغذ سفید خالی (۸″ × ۱۱″) بردارید و از فرزندتان بخواهید تصویر وضعیت آب و هوای آن روز را بکشد.
سپس سه نوار بلند (۱۱″ × ۱″) از کاغذ ساختوساز قهوهای و سه نوار کوتاه (۸″ × ۱″) ببرید تا قاب و پنجرههای یک پنجره را نمایندگی کنند. به فرزندتان کمک کنید تا دو نوار بلند و دو نوار کوتاه را اطراف لبههای کاغذ بچسباند تا مرزهایی برای پنجره بسازد.
دو نوار باقیمانده (یکی بلند و یکی کوتاه) باید به صورت صلیبی در وسط کاغذ قرار داده شده و چسبانده شوند تا یک پنجره چهار قسمتی ایجاد شود. یک کلمه در قاب پنجره اضافه کنید که وضعیت آب و هوا را توصیف کند، مانند “سرد”، “برفی”، “بارانی” یا “آفتابی”. همچنین میتوانید تاریخ را اضافه کنید تا الگوهای آب و هوا را در طول زمان مقایسه کنید. یک گوشه مخصوص آب و هوا انتخاب کنید تا “پنجرهها” را در آنجا آویزان کنید و هر ماه آنها را تغییر دهید!
تشویق به بازی تخیلی
کودکان نوپا از طریق بازی تخیلی یا وانمود کردن درباره دنیای اطراف خود یاد میگیرند. آنها نه تنها میتوانند برخی از بزرگترهایی را که در زندگی خود میبینند (مثل پزشکان، پرستاران، آتشنشانها و افسران پلیس) تقلید کنند، بلکه فرصتی برای استفاده از تخیل و خلاقیت خود پیدا میکنند.
برای فرزند کوچکتان لباسهای سادهای برای پوشیدن تهیه کنید. به دنبال وسایل پایهای در خانه بگردید، مانند کلاهها و لوازم جانبی مختلف. همچنین میتوانید یک ست پزشک ارزانقیمت یا سایر لوازم لباسپوشی مانند کلاه سرآشپز و پیشبند خریداری کنید.
هنگام تعامل با فرزندتان، بگذارید او راه را هدایت کند. زمانی که آنها در حال بازی تخیلی هستند، مهارتهای اجتماعی خود را توسعه میدهند و یاد میگیرند که کارهای اساسی مانند پوشیدن کلاه یا کشیدن پیشبند روی سر خود را انجام دهند.
شما همچنین میتوانید از بازی تخیلی برای آماده شدن برای رویدادها استفاده کنید. به عنوان مثال، از ست پزشک برای آماده کردن فرزندتان برای ملاقات آینده با پزشک اطفال استفاده کنید.
فعالیتهای یادگیری عالی هستند، اما فراموش نکنید که زمانی برای بازی غیرساختاریافته نیز در نظر بگیرید. بازی غیرساختاریافته نه تنها به فرزند شما این فرصت را میدهد که کاوش کند، از تخیل خود استفاده کند و اعتماد به نفس پیدا کند، بلکه نقش کلیدی در توسعه شناختی او دارد. این نوع بازی به کودکان کمک میکند تا مهارتهای حل مسئله و تفکر خلاقانه را تقویت کنند، که میتواند در رشد شناختی و نوآوری آنها تأثیر زیادی داشته باشد.