آنچه هر والدینی باید در مورد لرزش نوزاد بداند

لرزش کودک قابل انتظار است، اما می تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگتر باشد. در اینجا چیزی هایی است که والدین باید بدانند.

به‌عنوان والدین جدید، وقتی حرکات عجیب و لرزان نوزاد خود را می‌بینید، از لرزش چانه‌ها گرفته تا لرزش دست‌ها و حرکات تند دست و پا، به راحتی می‌توانید نگران شوید. در بیشتر موارد، این حرکات اضافی کاملا طبیعی و بی ضرر هستند و به احتمال زیاد کودک شما از آنها بیشتر خواهد داشت.

با این حال، نوزادان ممکن است تشنج داشته باشند، بنابراین مهم است که تفاوت بین تکان های طبیعی نوزاد و یک موضوع جدی تر را درک کنید.

در اینجا به برخی از علل رایج تکان دادن نوزاد و چگونگی دانستن اینکه چه زمانی باید نگران باشیم، می پردازیم.

توسعه مهارت های حرکتی ظریف

قسمت های مختلف بدن در مراحل مختلف رشد تمایل به انقباض دارند و این می تواند به عنوان بخشی طبیعی از رشد مهارت های حرکتی ظریف باشد.

برای مثال، در دوران نوزادی (۲۸ روز اول زندگی)، تکان دادن سر و اندام‌ها، نوزاد را برای بالا نگه داشتن سر آماده می‌کند.

در نوزادان بزرگتر، تکان دادن مچ دست و انگشتان ممکن است بخشی از رشد مهارت های حرکتی ظریف باشد .

سیستم عصبی نابالغ

در نوزادان، مسیرهایی که سیگنال‌ها را از مغز به قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند، هنوز به طور کامل توسعه نیافته‌اند و باعث حرکات عصبی می‌شوند. همانطور که سیستم عصبی کودک بالغ می شود، در حدود ۱ تا ۲ ماهگی، این حرکات روان تر می شوند.

رفلکس‌های نوزادی

اگر کودک ناگهان با صدای بلند یا سایر محرک های محیطی غافلگیر شود، ممکن است متوجه حرکتی غیرارادی شوید که در آن کودک دست ها، پاها و انگشتان خود را دراز می کند و پشت خود را برای چند ثانیه قوس می دهد. این  رفلکس مورو یا رفلکس نوزادی نامیده می شود و تا سن ۳ تا ۶ ماهگی رایج است. قنداق کردن یا استفاده از کیسه خواب می تواند به مهار رفلکس در هنگام چرت زدن کمک کند.

 

آنچه هر والدینی باید در مورد لرزش نوزاد بداند.

کافئین موجود در شیر مادر

اگر شیر می‌دهید و نوشیدنی‌های کافئین‌دار زیادی مانند قهوه یا نوشابه مصرف می‌کنید، ممکن است باعث انقباض یا لرزش کودک شود. در حالی که مقدار کمی کافئین (تا ۳۰۰ میلی گرم یا حدود دو تا سه فنجان قهوه) مشکلی ایجاد نمی کند، مقادیر زیادی کافئین می تواند به کودک شما منتقل شود و در بدن او جمع شود.

خواب یا بیداری

هنگام خواب یا بیدار شدن نوزاد، حرکات لرزان نیز ممکن است رخ دهد. آنچه می‌بینید احتمالاً یک بیماری خوش‌خیم است که به عنوان میوکلونوس خواب شناخته می‌شود ، که به عنوان میوکلونوس شبانه نیز شناخته می‌شود، و معمولاً در لحظه خواب رخ می‌دهد.

محرک های خارجی مانند صدا، حرکت یا نور نیز می توانند باعث این حرکات شوند. میوکلونوس خواب معمولاً در عرض یک سال برطرف می‌شود و هیچ عواقب یا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

تعویض پوشک

اگر هر بار که پوشک او را عوض می‌کنید، تکان‌هایی رخ می‌دهد، ممکن است به سادگی کودکتان به شما بگوید که دوست ندارد پوشک خود را عوض کنید.

آنچه هر والدینی باید در مورد لرزش نوزاد بداند.

گرسنگی

حرکت دادن دست ها و پاهای آن ها به اطراف می تواند یکی از علائمی باشد که نشان می دهد کودک شما گرسنه است. گریه کردن ، که همچنین می تواند باعث لرزش یا سفت شدن بدن شود، نیز نشانه دیرهنگام گرسنگی است.

اما گریه مکرر، طولانی و مداوم، همراه با لرزش، ممکن است باعث نگرانی شود و باید با پزشک مشورت شود.

آنچه هر والدینی باید در مورد لرزش نوزاد بداند.

سایر علل لرزش نوزاد

دلایل دیگری برای لرزش کودک وجود دارد، از جمله سرد بودن و همچنین پایین بودن قند خون. سایر علائم قند خون پایین که هیپوگلیسمی نیز نامیده می شود، می تواند شامل رنگ آبی پوست یا لب ها، بی حالی و/یا عدم علاقه به تغذیه باشد. اگر مشکوک هستید که کودک شما از قند خون پایین رنج می برد، حتما با پزشک اطفال تماس بگیرید.

علائم تشنج در نوزادان

تشنج در نوزادان با تشنجی که در کودکان بزرگتر و بزرگسالان رخ می دهد متفاوت است. به طور کلی، علائم زیر ممکن است نشان دهند که نوزاد شما دچار تشنج شده است:

  • حرکات و رفتارهایی که مختص کودکان هم سن و سال نیست
  • اپیزودهای تکراری که هم از نظر ویژگی ها و هم از نظر مدت زمان یکسان هستند
  • اپیزودهایی که با تغییر وضعیت بدن یا فعالیت ایجاد نمی شوند
  • تغییر محسوس در حالت چهره، تنفس و ضربان قلب نوزاد
  • حرکاتی که ریتمیک هستند و ممکن است فقط در یک طرف بدن اتفاق بیفتند یا متقارن هستند (مثلاً هر دو بازو به طور همزمان یک کار را انجام می دهند)
  • تکان دادن یا تکان‌هایی که نمی‌توان متوقف کرد (اگر بازوی نوزاد تکان می‌خورد و می‌توانید با نگه داشتن آرام بازوی او آن را متوقف کنید، احتمالاً تشنج نیست؛ با تشنج، انتظار دارید که تکان دادن بازوی او ادامه پیدا کند. )

به خاطر داشته باشید که وقتی کودک برای اولین بار تشنج می کند، ممکن است شرایط عادی باشد و مسئله جدی نباشد، اما با گذشت زمان، اگر تشنج یا اسپاسم مکرر داشته باشد، ممکن است علائم یا مشکلات دیگری در رشد آنها وجود داشته باشد.

نکات کلیدی در مورد لرزش نوزاد

اولین باری که متوجه تکان خوردن کودکتان در هنگام گریه یا تکان خوردن در خواب می شوید، می تواند اعصاب خردکن باشد. سعی کنید به یاد داشته باشید که این حرکات در میان نوزادان بسیار رایج است، زیرا نوزادان بدن و محیط خود را تشخیص می دهند.

البته، اگر به تشنج مشکوک هستید یا نگران حرکات لرزان هستید، دریغ نکنید که  با پزشک اطفال خود تماس بگیرید  تا مجددا بررسی شود. در صورت امکان، ضبط فعالیت مشکوک و آوردن ویدیو به پزشک اطفال برای مشاهده، اغلب مفید است. اگر واقعاً بیشتر از حرکات طبیعی کودک باشد، پزشک می تواند ترس شما را آرام کند و/یا درمان مناسب را توصیه کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *